en
event image background

Orphée et Eurydice

  • 2/25/2021
  • Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg 1 Rond-point Schuman, L-2525 LUXEMBOURG

Opera & musical

CHRISTOPH WILLIBALD GLUCK (1714-1787)
OPÉRA EN QUATRE ACTES
LIVRET FRANÇAIS DE PIERRE-LOUIS MOLINE
VERSION REMANIÉE PAR HECTOR BERLIOZ
CRÉÉE LE 19 NOVEMBRE 1859 AU THÉÂTRE-LYRIQUE
En français, avec surtitres en français & allemand


  Orphée laments the death of Eurydice. His pain and his desire to return to his beloved are such that Love cedes to his request. He can bring Eurydice back from the underworld, albeit on one condition: he must not look at her, not even once, on their way back.
If Monteverdi is the inventor of opera, Gluck (1714-1787) is its reformer: reacting against baroque excess, he asks for more simplicity, naturalness, even austerity. The score is splendid and rich in contrasts.
Aurélien Bory stages this fascinating descent into the underworld. As a choreographer, he has distinguished himself by a pluralistic approach to his art; he notably makes use of circus performers, takes an interest in the sciences and translates them onto the stage. Thus, for Orphée et Eurydice , an astonishing technical process allows him to multiply optical games, playing with perceptions and disappearances. Six dancers endow the story with a rhythm and become its masters of ceremony. Above all, Orphée is played by a woman, which opens up an innovative perspective. The love story thus gains an additional meaning: as a story of passion, it fleshes out Aristophanes’s theory that man, once singular, was split into two, the search for love being the hope for reunion.
Fluidly handling the various colours, contrasts and atmospheres, Raphaël Pichon and his ensemble Pygmalion, who have made a name for themselves in interpreting works from the eighteenth century, bring out all the musical richness of this opera.


Direction musicale Raphaël Pichon
Mise en scène Aurélien Bory
Dramaturgie Taïcyr Fadel
Décors Pierre Dequivre & Aurélien Bory
Costumes Manuela Agnesini
Lumières Arno Veyrat
Assistance à la mise en scène Hugues Cohen Orphée Kate Lindsey
Eurydice Hélène Guilmette
Amour Lea Desandre Danseurs.ses Claire Carpentier, Elodie Chan, Tommy Entresangle, Charlotte Le May, Coralie Meinguet, Margherita Mischitelli Orchestre & ch?ur Pygmalion Production Opéra Comique
Coproduction Opéra de Lausanne; Opéra Royal de Wallonie; Théâtre de Caen; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Opéra Royal / Château de Versailles spectacles; national Theater Zagreb
Dans le cadre du partenariat avec le Bejing Music Festival Nous sommes au regret de vous annoncer que le contexte sanitaire actuel et la complexité de sa mise en ?uvre ne nous permettent malheureusement pas d’accueillir l’opéra Orphée et Eurydice en février prochain. Les représentations initialement prévues les 23 & 25 février 2021 seront donc reportées à une saison ultérieure. Réservation par e-mail ou par téléphone au +352 47 08 95-1
DURÉE 2h10 (pas d'entracte)
Introduction à l'opéra par l es Amis de l'Opéra une demi-heure avant chaque représentation (en français)Adultes 65 ?, 40 ?, 25 ? / Jeunes 8 ? / Kulturpass bienvenu Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle